2019.8.4掲載
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「エンゲージド・ブッディズムとは、生き方へと浸透した仏教です。もしこうした関わりがなければ、それは本物の仏教ではありません。
これが、苦しみを和らげることを目的として、一貫した意思と行動で生きる菩薩の心構えです。 私達が瞑想しマインドフルネスを実践するのは、自分自身のためだけではありません;すべての命と、また地球そのものの苦しみを和らげるために実践するのです。 インタービーイングの洞察━━私達が本質的に他のあらゆる命と相互に繋がり合っていること━━によって、私達は他者の苦しみが和らぐ時、自分自身の苦しみもまた和らぐことを知ります。
そして私達の苦しみが和らげば、他者の苦しみもまた和らぐのです。 現在、私達はエンゲージド・ブッディズムと同じく『応用仏教』という言葉も使います。『応用』は科学でよく使われる言葉ですが、あらゆる状況において、現実を理解する事が、明瞭さと、よりよく変化していく道を見出す助けとなることを表して、意識的に用いています。
仏教では、どんな状況下にあっても役立ち、解決のための光をもたらすものがあります。苦難を和らげるために、どんな状況下にあっても慈悲と理解をもって対処する道があるのです。それが応用仏教の趣旨です。
それはまず、私達が止まり、いまこの瞬間に何が起きているかを深く観察することを意味しています。そうすれば、私達には自分自身と周囲の人々の苦しみが分かるのです。
苦しみの原因を見出すために、集中して深く見つめる実践ができます。 私達が苦しみを和らげるにはどうすべきかを知るには、苦しみ自体を理解する必要があるのです。他者の洞察やサンガ━━瞑想の実践者達が成す、より大きな共同体━━のマインドフルネスを用いて、私達自身の洞察を分かち合い、苦しみにより良い変化をもたらすには、どの種の行動をとるべきかが理解できます。」
━ティク・ナット・ハン
(翻訳・文責 西田佳奈子)
“... Engaged Buddhism is Buddhism that penetrates into life. If Buddhism is not engaged, it’s not real Buddhism. this is the attitude of the bodhisattvas, beings whose whole intention and actions are to relieve suffering. We practice meditation and mindfulness not only for ourselves; we practice to relieve the suffering of all beings and of the Earth itself. With the insight of interbeing—that we are inherently interconnected with all other beings—we know that when other people suffer less, we suffer less. And when we suffer less, other people suffer less.
Now, as well as engaged Buddhism, we are using the term “applied Buddhism.” “Applied” is a word that is often used in science, and we deliberately use it here as a way of saying that our understanding of reality can be used to help clarify and find a way to transform every situation. In Buddhism, there is something that can be used in every circumstance to shed light on the situation and help solve the problem. there is a way to handle every situation with compassion and understanding so that suffering can be lessened. That is the essence of applied Buddhism.
Starting Point
Mindfulness is the basis of a Buddhist ethic. What does being mindful mean? It means, first of all, that we stop and observe deeply what is happening in the present moment. If we do this, we can see the suffering that is inside us and around us. We can practice looking deeply with concentration in order to see the causes of this suffering. We need to understand suffering in order to know what kind of action we can take to relieve it. We can use the insight of others, the mindfulness of our sangha—our larger community of practitioners—to share our insight and understand what kind of action can lead to the transformation of that suffering. When we have collective insight, it will help us see the mutually beneficial path that will lead to the cessation of suffering, not only for one person but for all of us.”
-Thich Nhat Hanh
(Photo: Plum Village)