2024.9.26
English Below↓
一輪の花や雲、鳥など、あらゆるものは、見つめれば、不生不滅の本質に触れることできます。自分自身の不生不滅の本質に触れること、それが仏教瞑想の究極の目的です。こうした理解によって、私たちの中にもう怖れはなくなります。真の幸福とは、怖れのない時にだけに存在します。自分の中に恐れがあれば、真の幸福とは不可能なのです。
一見すれば、生と死はあるように思えます。でも物事に深く触れれば、それは表面上のことだけであり、姿だけのことだと分かるのです。ひとひらの雲は本当は死んではいないのです。その雲が空から消え去ったとしても、それは雨や雪の新しい形となって、依然としてそこにあります。
だからお茶を飲みながら、あるいは水を飲みながら、お茶の中に、あるいは水の中に雲を観る時、あなたは真理を理解しはじめるのです。このために、腰を下ろして自分自身の性質を、現実の性質を、そして不生不滅の本質を深く見つめる時間を持つことは大切なのです。
シッダルタは菩提樹の根元に座って、深く見つめることを実践しました。彼は生死を超越することは可能であることを発見したのです。その恐れの無さをもって、彼は人々に知恵を分かち合い、苦しみを変容することを助けることができたのです。
つまり死とは、ある姿の現れをやめて、別の姿の現れへと変わり始めることであり、それは喜びをもって迎えられるのです。
雲が雨へと変わっていく時に、雲であるのも素晴らしく、また雨になるのも素晴らしいことだと気づいていれば、その雲は雨となって、歌いながら降り落ちることがきます。
枝の一枚の葉であることは素晴らしく、また地面に舞い落ちて、木の養分になることも素晴らしいのです。
悲しみは要らないのです。
私たちが生きている間に、この基本的な問題について深く考える時間がなくては残念です。私たちが電話代や税金の支払いなどの些細な問題に掛かり切りでいるのはもったいないのです。
だから、私たちは深く見つめる実践を楽しむための時間を組み込めるよう、生活を最適化しなければなりません。
私たちは、自分の思考が怒りや怖れ、嫉妬から自由になれば、静まって落ち着き、集中力を増すことを知っています。その状態でこそ、私たちには現実の核心へと突き進むことができるのです。
つまり、私たちの煩悩が、自分自身に物事を明確に見ることを妨げているのです。あなたが怒りや恐怖に駆られている時、落ち着きや正気を失っています。
煩悩を変容する実践は、私たちが真理を発見できる思考力を持つために役立ちます。
科学研究者の友人たちにも、煩悩の変容の仕方を知ることは研究に非常に重要な側面であることを知らせておいた方が良いでしょう。
研究者たちのマインドが怒りや怖れで曇っていれば、物事を明確には見られません。なぜならマインドとは研究のための一番基礎となる道具だからです。
顕微鏡レンズや原子加速器など、たくさんの機器を生み出しても、それは二次的な道具にしか過ぎません。基盤となる道具はあなたのマインドなのです。
あなたのマインドが曇っていれば、現実を見極めることはできないのです。マインドとは、私たちが滋養を受け取り、癒されるために、活用すべき力の源泉なのです。
慈悲や理解、また許しの想いを生み出すとき、あなたはブッダたちや菩薩たちと同じ周波数にあります。そのエネルギーには同調することができるのです。あなたが許しや慈悲、理解の観点から何かを発声する時、ブッダや菩薩の世界の波長と同調しているのです。
仏教では、ブッダたちと菩薩たちは大いなる存在(マハサットヴァ、摩訶薩)と伝えられています。大いなる存在たちは私たちと同様でありながら、生死から解脱しています。大いなる存在たちはいつでもそのエネルギーと共にあるのです。
そこにはいつでも良性エネルギーの広大な海が存在し、そこに触れる方法が分かれば、どんな時でも癒しと滋養が得られます。もしあなたがブッダたちや菩薩たちと同じ周波数に同調できれば、あなたの心の波とブッダたちと菩薩たちの心の波の間には相乗効果が生まれるのです。
このために仏教の伝統では、ブッダとダルマとサンガへの想起を実践するのです。三宝にはたくさんのエネルギーがあるからです。ブッダはあなたの周りだけでなく、あなたの中にもいつでも存在しているのです。
もしあなたが慈悲や許し、理解の想いを生み出せば、周波数が整い、あなたはブッダたちや菩薩たちの波長と同調し、膨大なエネルギーの源泉へと触れることができます。これは親和の法則として理解することができます。
ここプラムヴィレッジで、共にこうして座る時、私たちには共通したものがあります。私たちは同じ何かを探し求めているのです。そこには今日私たちを一つにすることをうながす集合的なカルマがあるのです。
あなたがここに来たのは偶然ではありません。そこには結びつきがあるのです。私たちにはお互いに近縁なのです。私たちが集まる時、政治や消費、性や名声などを話題することはありません。
私たちは同種のエネルギーへと変わっているのです。私たちはブッダの教えやその慈悲、理解に触れて、三宝—ブッダ、ダルマ、サンガから滋養を得ます。つまり、私たちが三宝と大いなる存在と同じ周波数にあることはとても重要なのです。
大いなる存在が、仏教徒である必要はありません。それはキリスト教徒やユダヤ教徒やその他の場合もあるでしょう。
大いなる存在たちはいつでも私たちのためにそこにあり、私たちが大いなる存在へと触れる方法が分かれば、その力強さや膨大なエネルギーを利用することができるのです。
それはちょうどインターネットのようなものです。インターネットを通して奈落の底のような非常に暗い領域へとつながることもあるかもしれません。
でも同じインターネットを通して、自分に知識や理解、慈悲をもたらす素晴らしい領域へとつながることもできるのです。
どこかへ行く必要はありません。ちょうどただパソコンの前に座って自分のつながりたいものへとつながるのと同じことがいえるのです。
あなたはここに座っていて、浄土に行くために、あるいは神の御国に行くために、インドへと旅する必要は無いのです。
あなた自身を正しい波長に合わせる方法が分かれば、神の御国はあなた自身の中に現れ、またブッダの浄土もあなた自身の中に現れます。
すると、あなたは健全なエネルギーの海へと触れ、たった今この場所で滋養を得て、癒されるのです。
あなたがマインドフルに座っている間に、マインドフルに歩いている間に、あるいはマインドフルに洗い物をしている間に、あなたは大いなる存在と周波数を同じくします。
そして、これが実践なのです。
—ティク・ナット・ハン
Looking at anything, like a flower, a cloud, or a bird, you can touch the nature of no birth and no death, and that is the ultimate aim of Buddhist meditation – to touch your own nature of no birth and no death. With that kind of realization, fear is no longer in us. True happiness can only be there when there is no fear. With fear inside, true happiness will not be possible. So apparently, there is birth and death, but touching things deeply, we see they are only appearances, only manifestations. A cloud does not really die. A cloud, although having disappeared from the sky, is still there in its new form, be it rain or snow. That is why when you drink your tea or when you drink your water, if you can see the cloud in the tea and in the water, you begin to see the truth. That is why it is good to have the time to sit down and practice looking deeply at the nature of ourselves, the nature of reality, the true nature of no birth and no death.
Siddhartha sat at the foot of a Banyan tree, and practiced deep looking. He found out that transcending birth and death is possible. With that non-fear in him, he was able to share his wisdom to help people transform their suffering. So to die means you stop one form of manifestation in order to begin another form of manifestation, and you can do it joyfully. When the cloud is about to be transformed into rain, if it is aware that being a cloud is wonderful, and being the rain is also wonderful, the cloud can fall down as rain, singing. To be a leaf on the branch is wonderful, and to fall down to become the earth and nourish the tree is also wonderful. No sorrowed is needed. If during our lifetime we do not have time to contemplate these basic issues, it would be a pity. It would be a pity that we are so preoccupied with small issues like paying the telephone bills, the taxes, and so on. So we should arrange our lives so that we have the time to enjoy the practice of looking deeply.
We know that when our mind is free from anger, fear, jealously, it is more serene, calm, and concentrated. With that, we can have a breakthrough into the heart of reality, because our afflictions prevent us from seeing things clearly. When you are angry, when you are fearful, you are not calm, you are not lucid. That is why practicing calming, practicing transforming the afflictions help you to have the kind of mind that is capable of discovering the truth. We should also tell our friends who are researching in science that they should know that transforming their afflictions is a very important aspect of research. If their mind is clouded with anger and fear, they cannot see things clearly because the mind is the most basic instrument for research. You might create a lot of instruments, like the microscopic lens, or atom accelerators, but these are only secondary instruments. The basic instrument is your mind. If your mind is clouded, you cannot see reality. It is a source of strength that we have to tap into in order to receive nourishment and healing.
When you produce a thought of compassion, of understanding, of forgiveness, you are on the same frequency as the Buddhas and Bodhisattvas. You can tune into the energy. When you are capable of pronouncing something in terms of forgiveness, in terms of compassion and understanding, you are in tune with the world of the Buddhas and Bodhisattvas. Buddhas and Bodhisattvas are described in Buddhism as Great Beings – Mahasattvas. Great beings are like us, free from birth and death. They are always there with their energy. There is a huge ocean of good energy and if you know how to get in touch with it, you will receive the healing and nourishment you need. If you can put yourself on the same frequencies, there will be synergy between your mind wave and the mind wave of the Bodhisattvas and Buddhas. That is why in the Buddhist tradition, we practice the recollection of the Buddha, the Dharma and the Sangha, because the three jewels have a lot of energy. The Buddha is always there, not only around you but inside of you. If you produce a thought of compassion, of forgiveness, of understanding, you’ll be in tune, you will be on the same frequency with the Buddhas and Bodhisattvas, and you can get in touch with a tremendous source of energy. This is understandable because of the law of affinity.
We are here in Plum Village, sitting together like this because we have something in common; we are searching for the same thing. There is a collective karma that helps unite us today. It is not by chance that you have come here. There is a link. We have affinity with each other. When we come together, we do not discuss about politics, consumption, sex, fame and so on. We are tuned to the same kind of the energy. We get in touch with the teachings of the Buddha, with the Buddha’s compassion, his understanding, and we receive the nourishment from the three jewels – the Buddha, the Dharma, and the Sangha. So it is very important to tune ourselves in such a way that we will be on the same frequencies with three jewels and the Great Beings. The Great beings are not necessarily Buddhists. They can be Christians, Jews and so on. They are always there for us, and if we know how to get in touch, we will tap into their strength, their tremendous energy.
It is like the Internet. You can get in touch with very dark areas that will pull you into an abyss. But with the same Internet, you can get in touch with wonderful areas that will bring you knowledge, understanding and compassion. You don’t need to go anywhere. You just sit in front of your computer, and you get in touch with anything that you want to be in touch with. The same thing is true. You are sitting here, and you don’t have to go to India, to go to the Pure Land, to go to the Kingdom of God. If you know how to tune into the right frequencies, the Kingdom of God will manifest inside of you, the Pure Land of the Buddha will also manifest inside of you, and you can tap into that ocean of wholesome energy, to be nourished, to be healed, right here and right now. While you are sitting mindully, while you are walking mindfully, while you are washing mindfully, you are on the same frequencies with the Great beings, and this is the practice.
ーThich Nhat Hanh